بستن

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد داروخانه آنلاین کیش کاملا محفوظ می باشد

5 روش برای تقویت سیستم ایمنی

5 روش برای تقویت سیستم ایمنی
چکیده این مطلب : انتشار : 1399/08/12 0 نظر

بهترین روش برای تقویت سیستم ایمنی چیست؟ چگونه می‌توانید عملکرد سیستم ایمنی بدن خود را بهبود بخشید؟ به طور کلی، سیستم ایمنی بدن شما کار قابل توجهی در دفاع از شما در برابر میکروارگانیسم‌های بیماری زا انجام می‌دهد. اما گاهی اوقات شکست می‌خورد و یک میکروب با موفقیت حمله می‌کند و شما را بیمار می‌کند. اما آیا می‌توان در این فرآیند مداخله کرد و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرد؟ جواب به این سوال به صورت کوتاه «بله» است. با رژیم غذایی خود می توانید عملکرد سیستم ایمنی را بهبود ببخشید، همچنین ویتامین‌ها یا داروهای گیاهی خاص نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند، البته سبک زندگی شما هم در این موضوع تاثیرگذار است. در ادامه به توضیح مفصل این موضوعات می‌پردازیم

چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

تغییرات اساسی در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توانند در مدت طولانی دفاع طبیعی بدن شما را تقویت کرده و به شما در مبارزه با پاتوژن‌های مضر یا ارگانیسم‌های بیماری‌زا کمک کنند. در واقع بهترین روش برای تقویت سیستم ایمنی تغییرات سبک زندگی و در کنار آن رساندن مواد ضروری به بدن است.

اما باید توجه داشته باشید که سیستم ایمنی بدن شما فوق‌العاده پیچیده است. یعنی باید به اندازه کافی قوی و پیچیده باشد تا با انواع بیماری‌ها و مقابله کند، اما نه آنقدر قوی است که بیش از یک واکنش نشان دهد یا باعث ایجاد آلرژی و سایر اختلالات خود ایمنی شود. برای عملکرد در چنین شرایطی، سیستم ایمنی بدن شما به شدت توسط ورودی‌های مختلف کنترل می‌شود.

 

بهترین روش برای تقویت سیستم ایمنی چیست؟

علیرغم پیچیدگی سیستم ایمنی، عادات سبک زندگی روزمره وجود دارد که می توانید روی آنها تمرکز کنید تا به سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید تا با مقابله یا مبارزه با بیماری کند. در اینجا چند روش علمی را معرفی کردیم که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند و  همچنین توضیح می‌دهیم که چرا باید برای تقویت سیستم چرا به مکمل‌ها اعتماد کنید.

 

  1. خواب کافی

خواب مطمئناً مانند یک فرآیند فعال به نظر نمی‌رسد، اما وقتی بیدار نیستید، فعالیت‌های مهم زیادی در بدن شما اتفاق جریان دارند، حتی اگر متوجه آنها نباشید. به عنوان مثال، مولکول‌های مهم مبارزه کننده با عفونت، هنگام خواب ساخته می‌شوند.

مطالعات نشان داده‌اند افرادی که خواب با کیفیت کافی ندارند، پس از قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌زا، مانند ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند. برای اینکه به سیستم ایمنی خود بهترین فرصت را برای مبارزه با عفونت و بیماری بدهید، مهم است که بدانید هر شب به مقدار کافی بخوابید و برای رفع مشکلات خواب خود به دنبال راه حل باشید.

 

  1. رژیم غذایی یک روش برای تقویت سیستم ایمنی

مانند بسیاری از چیزهایی که در بدن شما وجود دارد، یک رژیم غذایی سالم کلید یک سیستم ایمنی قوی است. این بدان معناست که مطمئن شوید که مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم مصرف می‌کنید.

علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز سیستم ایمنی بدن، یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند که مقادیر کافی از ریزمغذی هایی را که در حفظ سیستم ایمنی شما نقش دارند، دریافت کنید.

همچنین کنار گذاشتن و یا کاهش مصرف شکر یکی دیگر از قدم‌های مهم در رژیم غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی است. چرا که قندهای افزودنی به میزان قابل توجهی در چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی نقش دارند که همگی می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کنند. کاهش مصرف قند ممکن است التهاب و خطر ابتلا به این شرایط را کاهش دهد.

 

  1. مدیریت استرس

در طول یک دوره استرس، به ویژه استرس مزمن که مکرر و طولانی مدت است، بدن شما به استرس پاسخ می‌دهد. این پاسخ استرس، به نوبه خود، سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می‌کند و احتمال عفونت یا بیماری را افزایش می‌دهد. استرس برای هر کسی متفاوت است و نحوه تسکین آن نیز متفاوت است. با توجه به تأثیری که می‌تواند بر سلامت شما داشته باشد، مهم است که بدانید چگونه استرس را تشخیص دهید. و چه تنفس عمیق، چه میانجیگری، چه دعا یا ورزش، باید با فعالیت‌هایی که به شما در کاهش استرس کمک می‌کنند نیز آشنا شوید.

 

  1. ورزش روزانه

درگیر کردن بدن با ورزش منظم روزانه، یا حداقل 3 تا 4 روز در هفته می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. به غیر از این، به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید و سطح استرس شما را نیز کاهش می‌دهد.

 

  1. استفاده از مکمل‌های غذایی

مکمل ها و محصولات زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند برای تقویت سیستم ایمنی شما مفید هستند. در واقع مصرف مکمل‌ها یک روش برای تقویت سیستم ایمنی است. برخی از این مکمل‌های غذایی را می‌توانید در بخش محصولات مربوط به مکمل های سیستم ایمنی ببینید. اما برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که به شکل ویژه‌ای با تقویت سیستم ایمنی در ارتباط هستند. که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

  • ویتامین C: بررسی‌ها و تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف 1000 تا 2000 میلی گرم ویتامین C در روز، طول مدت سرماخوردگی را در بزرگسالان  8 درصد و در کودکان 14 درصد، کاهش می‌دهد. قرص جوشان ویتامین C هلث اید محصول خوبی برای تامین این ویتامین در بدن است.
  • ویتامین D: کمبود ویتامین D ممکن است شانس بیمار شدن شما را افزایش دهد، بنابراین مصرف مکمل می‌تواند این اثر را خنثی کند. ویتامین د3 یورو ویتال 1000 واحدی محصول مناسبی برای تامین این ویتامین در بدن است.
  • روی (زینک): در یک بررسی روی 575 فرد مبتلا به سرماخوردگی، مصرف مکمل بیش از 75 میلی گرم روی در روز، مدت سرماخوردگی را تا 33 درصد کاهش داد. وجود روی به اندازه کافی در بدن سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند. برای تامین این ماده معدنی می‌توانید از زینک پلاس آپوویتال استفاده کنید.

 

کلام آخر

امروز می توانید با این روش برای تقویت سیستم ایمنی، در سبک زندگی و رژیم غذایی خود ایجاد کنید تا سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. که به طور خلاصه این موارد شامل کاهش مصرف قند، هیدراته ماندن، ورزش منظم، خواب کافی و مدیریت سطح استرس است.

نظرات

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 1

جدیدترین مقالات